Tarih: 21.01.2025 02:24

“Üzümün Sapı, Armudun Çöpü, Muzun Kabuğu” Yenir mi?

Facebook Twitter Linked-in

Dünyada her şey imtihan dolayısıyla “ayırt edilmek için” karıştırılmıştır.

Hak ile batıl karıştırılmış, hakkı akıl sahipleri seçip uygulasın diye…

Helal haram karıştırılmış, inananlar helali bilip onu tercih etsinler diye…

İyi ile kötü birbirine yakın gibi tutulmuş, iyi olmanın bedelini müşteri olanlar ödesin diye…

Cevize/Muza/Karpuza… kabuk, üzüme çöp, armuda sap konulmuş ki;

Akıl sahipleri yenilecek ve yenilmeyecekleri ayırsınlar.

Yenilemeyene odaklanıp yenileni kötülemesinler diye…

İnsanda imtihan için yerleştirilmiş “gıll” (Hicr.15/27) armudun sapı. üzümün çöpü. muzun kabuğu” olarak değerlendirilmelidir.

“Gıll” ve sonuçlarına değil. üzüm. armut ve muzda olduğu gibi öze odaklanmak gerekiyor.

Aile kurmada, eş seçiminden alın, dostlukların devamına kadar dünyanın bu temel ilkesi hayata tatbik edilmelidir.

Hesaba hiç katılmaması gereken “üzümün çöpü, armudun sapına” takılan hayatı boyunca ne üzüm yiyebilir ne de armut.

Allah, inanan akıllı insanları; “sözü dinleyip, en güzeline tabii olan”(Zümer, 39/18) olarak tarif eder.

Demek ki neymiş!

İnanan akıllı insan dünyanın her meselesine bakarken öncelikle -Mevlana Celaleddin Rumi’nin Mesnevi’ye başlarken “dinle” emri ile vurgu yaptığı gibi- çok iyi dinleyecek sonrasında seçecek ve en iyisine tabii olacak.

İşin özüne yönelerek kabuğuna/çöpüne/sapına takılmayacak…

İnsanlara yöneldiğinde ise Allah’ın yine imtihan için onların içine/programına yerleştirdiği “gıll”in etkilerini “armudun sapı/üzümün çöpü/muzun kabuğu” gibi değerlendirecek ve “muhatap olduğun kişiyi hızır bil” ilkesiyle özüne yönelecek…

Allah cennette insanları anlatırken şu cümleyi kurar:

“Biz onların (cennet halkının) göğüslerindeki kin ve nefret (gıll) duygularını söküp çıkardık. (Şimdi birbirini seven ve hep iyilik düşünen) Kardeşler olarak, cennet koltukları üzerinde karşılıklı (sohbet ve saadet ortamındadırlar).” Hicr, 15/47.

Dünyayı cennet yapmanın akıllıca yolu ise; insanda gıll gibi; armutta sapı, üzümde çöpü, muzda kabuğu hayatın değiştiremeyeceğimiz bir gerçeği olarak kabul edip işin özüne/bardağın dolu tarafına odaklanmak gerekiyor.

Can “GrapeStem, PearGarbage, Banana Peel” be Eaten?

Everything in theworld has beenmixedupfortestingand “to be distinguished”.

Truthandfalsehoodhavebeenmixedsothatwisepeople can chooseandapplythetruth…

Halaland haram aremixedtogethersothatbelievers can knowwhat is halalandchoose it…

Goodandbadarekeptclosetoeachother, sothatthecustomerswill pay theprice of beinggood…

Shellsare put on walnuts/bananas/watermelons, garbage is placed on grapes, andstemsareplaced on pears.

Thosewhoarewiseshoulddistinguishbetweenthosewhowill be defeatedandthosewhowill not be defeated.

Sothatthey do not focus on theinvincibleanddenigratethedefeated…

Thestem of the "gill" (Hijr.15/27) pearplacedfortestinghumans. grapewaste. Itshould be considered as "thepeel of a banana".

Not “gill” anditsconsequences. grape. Justlikepearsandbananas, it is necessarytofocus on theessence.

Thisbasicprinciple of theworldshould be appliedto life, fromchoosing a spousetoestablishing a familyandcontinuingfriendships.

Theonecaught in the “garbage of thegrapesandthestem of thepears”, whichshould not be takenintoaccount at all, can neithereatgrapesnorpearsthroughout his life.

Allah sendsintelligentpeoplewhobelieve; He describes it as “onewholistenstothewordandfollowsthebest of it” (Zumar, 39/18).

Sowhat!

Whenlooking at everyissue in theworld, a wisepersonwhobelieveswillfirst listen verywell – as Mevlana Celaleddin Rumi emphasizedwiththecommand “listen” whenstartingthe Mesnevi – andthenchooseandfollowthebest.

Byfocusing on theessence of thematter, it will not getcaughtup in theshell/garbage/stalk…

When he turnstopeople, he willevaluatetheeffects of the “gill” that Allah has placed in them/in their program as a test, as “thestem of a pear/thegarbage of a grape/thepeel of a banana” and he willturnto his essencewiththeprinciple of “considerthepersonyouaredealingwith as an expert”…

Allah usesthefollowingsentencewhendescribingpeople in heaven:

“Wehaveremovedthefeelings of grudgeandhatred (gill) fromtheir (thepeople of heaven) chests. (Now, as brotherswholoveeachotherandalwaysthink of goodness), theyare in mutualconversationandhappiness on theseats of heaven.” Hijr, 15/47.

Thesmartwaytomaketheworld a paradise is; like a gill in humans; It is necessarytoacceptthestem of a pear, thegarbage of a grape, andthepeel of a banana as a fact of life thatwecannotchange, andfocus on theessence of thematter/theglass halffull.




Orjinal Habere Git
— HABER SONU —