Cemil PASLI


Eleştirilmek aşağılanmak mıdır?

Aile, Eğitim ve İletişim Uzmanı Cemil Paslı'nın kaleminden...


Is criticism humiliating?

Doğulu toplumlarda insana en gerekli ve ona değer katan haslet olan eleştiriye “aşağılanma” olarak bakılabiliyor.

Oysa Yüce Allah kitabı Kur’an-ı Kerim’de bize eleştiriyi öğretir.

Hz. Adem ve Hz. Havva’yı yasak meyveye iliştiklerinden, Hz. Yunus’u izinsiz kavmini terk ettiğinden, Hz. Peygamber’i gözleri görmeyen sahabe Abdullah bin Mektum’dan yüz çevirmesinden dolayı eleştirmiştir. Onlarda hatalarını İblis gibi savunmayıp, tövbe istiğfar ile karşılık vermişler ve kazanmışlardır.

Yine Allah Teala, firavun ve nemrut v.b. ilahlık taslayanların kendisine yönelik ilahlık, meleklerin kızları olması v.b. iddialarına kitabında yer vermiş ve onların iddialarını çürütmüştür.

Hz. Aişe’ye yönelik ifk olayında Allah Teala toplumun bir kısmını takındıkları yanlış tavırdan ya dolayı şiddetle eleştirmiştir.

Bir işin salih amel olması için asgari üç şartın yerine gelmesi gerekir:

Adalet

Düşünce Özgürlüğü

İstişare

Bu üçü biribiri-siz olmaz, biri yoksa diğer ikisi de yoktur.

Düşünce özgürlüğü toplumda fertlerin sınırsız edeplice bir diğerini eleştirme hakkıdır.

Bu eleştiri hakkı tesis edilmeden adaletten ve istişareden bahsedilemez.

"Ben olsam, Müslüman Doğudaki tüm mekteplere 'eleştirel düşünme' dersleri koyardım. Batı’nın aksine, Doğu bu acımasız mektepten geçmemiştir ve birçok zaafın kaynağı budur" diyor bilge kral Aliyaİzzetbegoviç

MaverdiNasihatü’l-Müluk’un son kısmında Abbasi halifelerinden Ebu Cafer el-Mansur ile halktan bir adamın Kabe yakınlarında geçen ilginç konuşmasını hikaye olarak anlatır. Bu konuşmada; adam Ebu Cafer’den hayatı hakkında güvence aldıktan sonra onun uygulamalarını çekinmeden tenkit eder. Netice de Ebu Cafer bu tenkitlerden oldukça etkilenir, ağlar ve adama:

“Kendim için nasıl bir çözüm yolu bulabilirim?” diye sorar.

Adam: “Senin dinine göre insanların sızlanıp başvurdukları yüce şahsiyetler var. Onları sırdaş edin. Sana doğru yolu göstersinler. İşini onlara havale et ki, seni doğru yola iletsinler” der.

Mansur: “Onlara haber yolladım, fakat onlar benden kaçtılar” der.

Adam: “Onları kendi yoluna zorlayacağından korktular. Fakat sen kapını aç, engelleri kaldır, mazluma yardım et, zalimin tepesine in, fey ve sadakaları helal ve güzel olan şeylerden al, zekat ve feyi adaletle taksim et. Ben onlar namına garanti veriyorum, sana gelecekler ve ümmetin iyiliği için sana yardım edecekler” der. (Maverdi, Siyaset Sanatı, 78)

Müsademe-i efkardanbarika-i hakikat tecelli eder

Fikirlerin çarpışmasıyla hakikat şimşeği parlar.

Hocası Aristoteles’ten aldığı eğitim ve gördüğü metodu hazmetmiş olan Büyük İskender her akşam yakın çevresiyle şiddetli münazaralar yapar, her konuda onların görüş ve düşüncelerini söylemeleri için cesaretlendirirdi.

Eleştiriyi kabul bir özgüven meselesidir.

Kendi yaptıklarıyla yüzleşme cesareti gören kişi eleştiriden keyf alır.

Özgüveni olmayan ezik şahsiyetler korkar eleştiriden.

Eleştiri, kişi, kurum ve devlet için oksijendir, girdiği yerde asla mikrop barınamaz.

Eleştiri, “hesaba çekilmeden kişinin teraziye çıkıp kendini tartmaları için insanlardan yardım alma sanatı” dır.

Bu sanatla hayatına devam eden dünya ahiret bahtiyar olur.

Beni kimse aşağılayamaz cahilliğiyle mağarasında kalın duvarlar arasında kendi ağırlaştırılmış müebbet hücre cezası veren kişi önce insanlıktan beşerliğe, sonra beşerlikten hayvanlığa, en sonunda da bel hum adal/hayvanlardan daha aşağıya çukura yuvarlanır.

Ne bahtiyardır o kişi ki güneşe çıkar, her tarafıyla şeffaf bir hayat sürer, eleştiriden keyf alır, oksijenle maddi manevi hayatını bütün mikroplardan temizler.

“Allah hatadan dönenleri ve temizlenenleri sever.” Bakara, 2/222.

Gerçekten yaşamak istiyorsanız çevrenizi sizi eleştirecek, sorgulayacak dostlarla doldurun.

“Sorgulanmayan hayat, yaşanmaya değmez.” Sokrates

IS CRİTİCİSMHUMİLİATİNG?

Criticism, which is themostnecessaryandvalue-addedtrait in Easternsocieties, can be viewed as "humiliation".

However, Almighty Allah teaches us tocriticize in his book, theQur'an.

Hz. Adam and Hz. Becausetheyattached Eve totheforbiddenfruit, Hz. As Yunus left his peoplewithoutpermission, Hz. He criticizedtheProphetforturningawayfromtheblindCompanions Abdullah bin Maktum. Theydid not defendtheirmistakeslikeIblis, but theyrespondedwithrepentanceandrepentanceandwon.

Again, Allah theExalted, PharaohandNimrodetc. thatthosewhoprofessdivinityaredeitytowardsthemselves, daughters of angels, etc. He included his allegations in his bookandrefutedtheirclaims.

Hz. Intheevent of ifkagainstAisha, Allah Almightystronglycriticizedsome of thesocietyfortheirwrongattitude.

For a jobto be a gooddeed, at leastthreeconditionsmust be met:

1. Justice

2. Freedom of Thought

3. Consultation

One of thesethree is not one-of-a-kind, ifonedoes not exist, theothertwo do not exist.

Freedom of thought is theunlimitedright of individuals in societytocriticizeoneanotherwithdecency.

Withoutestablishingthisright of criticism, there can be no talk of justiceandconsultation.

"If I wereyou, I would put 'criticalthinking' classes in allschools in theMuslim East. Unlikethe West, the East did not passthroughthisbrutalschoolandthis is thesource of manyweaknesses," saysthewisekingAliyaIzetbegovic.

Inthelastpart of MaverdiNasihatü'l-Muluk, he tells as a storytheinterestingconversation of one of theAbbasidcaliphs, Ebu Cafer al-Mansur and a commonermanneartheKaaba. Inthisspeech; Afterthemanreceivedassurancesfrom Abu Jafarabout his life, he criticizes his practiceswithouthesitation. As a result, Abu Jafar is quiteaffectedbythesecriticisms, he criesandsaystotheman:

“How can I find a solutionformyself?” he asks.

Theman: “Accordingtoyourreligion, therearegreatpersonalitiesthatpeoplecomplainabout. Keepthemconfidential. Letthemshowyoutherightway. Delegateyourworktothemsothattheywillguideyoutotherightpath”.

Mansur says, "I sent wordtothem, but theyfledfrom me."

Theman: “Theywereafraidyouwouldforcethem on theirway. But youopenyourdoor, removetheobstacles, helptheoppressed, getdown on theoppressor, take fay andalmsfromhalalandgoodthings, distributezakatand fay withjustice. I guarantee on theirbehalf, theywillcometoyouandhelpyouforthegood of theUmmah. (Maverdi, Political Art, 78)

Barika-i truthmanifestsitselffromthemusademe-i efkar

Truthshinesthroughtheclash of ideas.

Alexander the Great, who had digestedtheeducation he receivedfrom his teacherAristotleandthemethod he saw, wouldhavefiercedebateswith his closecircleeveryeveningandencouragedthemtoexpresstheirviewsandthoughts on everysubject.

Acceptingcriticism is a matter of self-confidence.

A personwho has thecouragetoface his ownactionstakespleasure in criticism.

Poorpersonalitieswithout self-confidenceareafraid of criticism.

Criticism is oxygenforindividuals, institutionsandthestate, andwhere it enters, microbes can never be accommodated.

Criticism is “the art of askingpeopletoget on thescalesandweighthemselveswithoutbeingtakenintoaccount”.

Theworldthatcontinuesits life withthis art will be happy in thehereafter.

No one can humiliate me, andthepersonwho, in his ignorance, gives his ownaggravated life sentencebetweenthethickwalls of his cave, firstfallsinto a pitfromhumanitytohuman, thenfromhumantoanimal, andfinally bel hum adal/animals.

How fortunate is thatpersonwhogoesouttothe sun, leads a transparent life in everyaspect, takespleasurefromcriticism, andcleans his materialandspiritual life fromallmicrobeswithoxygen.

“Allah lovesthosewhoturnfromwrongandthosewhoarecleansed.” Baccarat, 2/222.

Ifyoureallywanttolive, fillyoursurroundingswithfriendswhowillcriticizeandquestionyou.

“Theunexamined life is not worthliving.” Socrates